روانشناسی یادگیری 16ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 16
روانشناسی یادگیری
روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)هیلگاد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف میکند: " یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در تواناییهای بالقوه فرد بوجود میآید."
دیدکلی
تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد غارنشین را چه چیزی پر میکند ؟
یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟
ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟
نقش یادگیری در همه صحنههای زندگی نمایان است. یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در رشد هیجانی ، رشد شخصیتی ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد میگیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری میشود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان میشود.فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کردهاند، بطوری که میتوان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "یادگیری چیست ؟ ، چگونه رخ میدهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد.
ویژگیهای یادگیری
تغییر در رفتار
یادگیری همره با "تغییر" است، به گونهای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر مییابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده میشود.
پایداری نسبی
درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمیشود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمیتوان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید میشوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در میآورد.
تواناییهای بالقوه
یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد میکند، بدین معنی که " تغییرات پایدار در رفتار" نتیجه تغییر در "تواناییها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این تواناییها همیشه مورد استفاده قرار نمیگیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در میآیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی میماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در میآید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمیرود.
تجربه
هر نوع تغییر در تواناییهای بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرکها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر خواندن کتاب ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست میآید یادگیری محسوب نمیشود. تغییرات پایدار غیر تجربهای بیشتر عوامل رشدی را دربر میگیرند (نظیر عضلانی شدن ، دندان درآوردن ، تغییرات بلوغ ، پیر شدن و ...).
یادگیری یا وراثت
بحث در مورد نقش یادگیری و وراثت (Inheritance) به سه نظریه متفاوت که هر یک طرفداران خود را دارند؛ منتهی میشود. گروه اول از این دیدگاه دفاع میکنند که "این وراثت است که رفتار و اعمال ما را شکل میدهد و یادگیری نقشی زیادی ندارد. گروه دوم به نقش مطلق یادگیری تاکید و وراثت را رد میکنند. اما در دهههای اخیر نظریه سومی نیز مطرح گردید که در آن بر نقش "تعاملی وراثت و یادگیری" تاکید شده است. هم از لحاظ نظری و هم از دیدگاه تحقیقی نظریه سوم بهترین دیدگاه و راهکار را دارد. از دیدگاه این گروه هیچ کدام مطلق نیستند، بلکه آنها کامل کننده یکدیگر هستند. "انسان موجودی یادگیرنده است اما انسان چیزی را یاد نمیگیرد، مگر آنکه قبلا در ساخت ژنتیکیاش ، تواناییها و برنامه ریزیهایی وجود ندارند که مستقل از توارث باشد و هیچ رفتاری وجود ندارد که تحت تاثیر یادگیری قرار نگیرد مثلا کودکان بعد از سن معینی شروع به "خزیدند ، ایستادن و راه رفتن" میکنند (نقش وراثت) با این حال در ابتدا نواقص و مشکلات زیادی دارند که با گذشت زمان و در اثر تجاربی که بدست میآورند، آنها را اصلاح میکنند (نقش یادگیری).
نظریههای یادگیری
سایر محصولات :
روانشناسی یادگیری 16ص
روانشناسی یادگیری 16ص ...
روانشناسی کودک 25صروانشناسی کودک 25ص...
روانشناسی کار 40صروانشناسی کار 40ص...
روانشناسی کار 34صروانشناسی کار 34ص...
روانشناسی کار 29صروانشناسی کار 29ص...
روانشناسی عشق ورزیدن 70صروانشناسی عشق ورزیدن 70ص...
روانشناسی عشق 64صروانشناسی عشق 64ص...
روانشناسی عشق 62صروانشناسی عشق 62ص...
روانشناسی سازمانی 12صروانشناسی سازمانی 12ص...
روانشناسی رنگها 14صروانشناسی رنگها 14ص...
روانشناسی رشد شخصیت 31صروانشناسی رشد شخصیت 31ص...
روانشناسی تربیتی 36صروانشناسی تربیتی 36ص...
روانشناسی تربیتی 35 صروانشناسی تربیتی 35 ص...
روانشناسی تبلیغات 21صروانشناسی تبلیغات 21ص...
روانشناسی انگیزش 30صروانشناسی انگیزش 30ص...
روانشناسی 10صروانشناسی 10ص...
روانشناسی ورزشروانشناسی ورزش...
روانشناسی و تعلیم و تربیتروانشناسی و تعلیم و تربیت...
روانشناسی مرگروانشناسی مرگ...
روانشناسی کودکان استثنایی 41صروانشناسی کودکان استثنایی...
روانشناسی کودک 15صروانشناسی کودک 15ص...
روانشناسی عمومیروانشناسی عمومی...
روان درمانیروان درمانی...
روابط آب و خاک و گیاهروابط آب و خاک و گیاه...
رهنمون های لازم پیشگیری از بروسلوز برای کارگران کارخانه بسته بندی گوشترهنمون های لازم پیشگیری...
رهنمودهایی چند در انتخاب همسر 5صرهنمودهایی چند در انتخاب...
رنگرنگ...
رنگ و شخصیترنگ و شخصیت...
رنگ ها 14صرنگ ها 14ص...
رنگ آمیزی stainingرنگ آمیزی staining...
رنگرنگ...
رقابت آمریکا و انگلیس در ایران و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب صنعتیرقابت آمریکا و انگلیس...
رفع مشکلات ناباروری در گاوهای شیری 14صرفع مشکلات ناباروری...
رفتارشناسی سگ ها 12 صرفتارشناسی سگ ها ...
رفتار فردی 9 صرفتار فردی 9 ص...
رفتار شناسی سگها 20 صرفتار شناسی سگها 20 ص...
رفتار شناسی در پرورش اسبرفتار شناسی در پرورش اسب...
رفتار شناسی در پرورش اسب 14صرفتار شناسی در پرورش اسب 14ص...
رفتار جنسی ناسالم و رفتارهای جنسی پرخطر 11 صرفتار جنسی ناسالم و رفتارهای جنسی پرخطر...
رشد اجتماعی و هویت نوجوانرشد اجتماعی و هویت نوجوان...
رشته شیمیرشته شیمی...
رده بندی بازوپایانرده بندی بازوپایان...
رب گوجه فرنگی 14صرب گوجه فرنگی...
راهکارهای جدید در پیشگیری و درمان کوکسیدیوزراهکارهای جدید در پیشگیری...
راهنمایی و توصیه های کاربردی جهت آغاز فعالیت پرورش شترمرغ دامپروریراهنمایی و توصیه های کاربردی جهت...
راهنمای نگارش پروپوزالراهنمای نگارش پروپوزال...
نحوه استفاده از نرم افزار پرکاربرد اکسلExcelنحوه استفاده از نرم افزار...
راهنمای نگارش پروپوزال 2راهنمای نگارش پروپوزال 2...
راه های تقویت اعتماد به نفس 12صراه های تقویت اعتماد به نفس...
رابطه قصد و رضا در اعمال حقوقى با تاکید بر دیدگاه امام خمینى 35رابطه قصد و رضا در...
گزارش کارآموزی کارگاه ریخته گری 34 صگزارش کارگاه شرکت زیمنس قسمت روتور 65 ص
گزارش کارورزی شرکت هانی چاپ قم مهندسی شیمی گاز 120 ص
گزارش کارورزی در محل احداث پارک ناز 14 ص
گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال 51 ص
طلا
شیر
ساخت و تولید Manufacturing & pro 13 ص
طلاق
لیست کارآفرینی word
بودجه ریزی عملیاتی
با بهرام شیردل 41 ص
کلمات کلیدی :یادگیری محسوب نمیzwnj میzwnj کنند میzwnj شود یادگیری محسوب وچرخه واری نقش یادگیری میzwnj آید یادگیری میzwnj غییرات القوه نمیzwnj وانایی وراثت یدگاه وچرخه پایداری
- ۹۶/۰۸/۲۹