hbargo

  • ۰
  • ۰

روانشناسی یادگیری 16ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

روانشناسی یادگیری

روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)هیلگاد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف می‌کند: " یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی‌های بالقوه فرد بوجود می‌آید."

دیدکلی

تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد غارنشین را چه چیزی پر می‌کند ؟

یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟

ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟

نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در رشد هیجانی ، رشد شخصیتی ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد می‌گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می‌شود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می‌شود.فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "یادگیری چیست ؟ ، چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد.

ویژگی‌های یادگیری

تغییر در رفتار

یادگیری همره با "تغییر" است، به گونه‌ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می‌یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می‌شود.

پایداری نسبی

درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی‌توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید می‌شوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در می‌آورد.

توانایی‌های بالقوه

یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد می‌کند، بدین معنی که " تغییرات پایدار در رفتار" نتیجه تغییر در "توانایی‌ها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این توانایی‌ها همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در می‌آیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی می‌ماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در می‌آید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمی‌رود.

تجربه

هر نوع تغییر در توانایی‌های بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرک‌ها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر خواندن کتاب ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست می‌آید یادگیری محسوب نمی‌شود. تغییرات پایدار غیر تجربه‌ای بیشتر عوامل رشدی را دربر می‌گیرند (نظیر عضلانی شدن ، دندان درآوردن ، تغییرات بلوغ ، پیر شدن و ...).

یادگیری یا وراثت

بحث در مورد نقش یادگیری و وراثت (Inheritance) به سه نظریه متفاوت که هر یک طرفداران خود را دارند؛ منتهی می‌شود. گروه اول از این دیدگاه دفاع می‌کنند که "این وراثت است که رفتار و اعمال ما را شکل می‌دهد و یادگیری نقشی زیادی ندارد. گروه دوم به نقش مطلق یادگیری تاکید و وراثت را رد می‌کنند. اما در دهه‌های اخیر نظریه سومی نیز مطرح گردید که در آن بر نقش "تعاملی وراثت و یادگیری" تاکید شده است. هم از لحاظ نظری و هم از دیدگاه تحقیقی نظریه سوم بهترین دیدگاه و راهکار را دارد. از دیدگاه این گروه هیچ کدام مطلق نیستند، بلکه آنها کامل کننده یکدیگر هستند. "انسان موجودی یادگیرنده است اما انسان چیزی را یاد نمی‌گیرد، مگر آنکه قبلا در ساخت ژنتیکی‌اش ، توانایی‌ها و برنامه ریزی‌هایی وجود ندارند که مستقل از توارث باشد و هیچ رفتاری وجود ندارد که تحت تاثیر یادگیری قرار نگیرد مثلا کودکان بعد از سن معینی شروع به "خزیدند ، ایستادن و راه رفتن" می‌کنند (نقش وراثت) با این حال در ابتدا نواقص و مشکلات زیادی دارند که با گذشت زمان و در اثر تجاربی که بدست می‌آورند، آنها را اصلاح می‌کنند (نقش یادگیری).

نظریه‌های یادگیری









سایر محصولات :
روانشناسی یادگیری 16ص

روانشناسی یادگیری 16ص ...

روانشناسی کودک 25ص

روانشناسی کودک 25ص...

روانشناسی کار 40ص

روانشناسی کار 40ص...

روانشناسی کار 34ص

روانشناسی کار 34ص...

روانشناسی کار 29ص

روانشناسی کار 29ص...

روانشناسی عشق ورزیدن 70ص

روانشناسی عشق ورزیدن 70ص...

روانشناسی عشق 64ص

روانشناسی عشق 64ص...

روانشناسی عشق 62ص

روانشناسی عشق 62ص...

روانشناسی سازمانی 12ص

روانشناسی سازمانی 12ص...

روانشناسی رنگها 14ص

روانشناسی رنگها 14ص...

روانشناسی رشد شخصیت 31ص

روانشناسی رشد شخصیت 31ص...

روانشناسی تربیتی 36ص

روانشناسی تربیتی 36ص...

روانشناسی تربیتی 35 ص

روانشناسی تربیتی 35 ص...

روانشناسی تبلیغات 21ص

روانشناسی تبلیغات 21ص...

روانشناسی انگیزش 30ص

روانشناسی انگیزش 30ص...

روانشناسی 10ص

روانشناسی 10ص...

روانشناسی ورزش

روانشناسی ورزش...

روانشناسی و تعلیم و تربیت

روانشناسی و تعلیم و تربیت...

روانشناسی مرگ

روانشناسی مرگ...

روانشناسی کودکان استثنایی 41ص

روانشناسی کودکان استثنایی...

روانشناسی کودک 15ص

روانشناسی کودک 15ص...

روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی...

روان درمانی

روان درمانی...

روابط آب و خاک و گیاه

روابط آب و خاک و گیاه...

رهنمون های لازم پیشگیری از بروسلوز برای کارگران کارخانه بسته بندی گوشت

رهنمون های لازم پیشگیری...

رهنمودهایی چند در انتخاب همسر 5ص

رهنمودهایی چند در انتخاب...

رنگ

رنگ...

رنگ و شخصیت

رنگ و شخصیت...

رنگ ها 14ص

رنگ ها 14ص...

رنگ آمیزی staining

رنگ آمیزی staining...

رنگ

رنگ...

رقابت آمریکا و انگلیس در ایران و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب صنعتی

رقابت آمریکا و انگلیس...

رفع مشکلات ناباروری در گاوهای شیری 14ص

رفع مشکلات ناباروری...

رفتارشناسی سگ ها 12 ص

رفتارشناسی سگ ها ...

رفتار فردی 9 ص

رفتار فردی 9 ص...

رفتار شناسی سگها 20 ص

رفتار شناسی سگها 20 ص...

رفتار شناسی در پرورش اسب

رفتار شناسی در پرورش اسب...

رفتار شناسی در پرورش اسب 14ص

رفتار شناسی در پرورش اسب 14ص...

رفتار جنسی ناسالم و رفتارهای جنسی پرخطر 11 ص

رفتار جنسی ناسالم و رفتارهای جنسی پرخطر...

رشد اجتماعی و هویت نوجوان

رشد اجتماعی و هویت نوجوان...

رشته شیمی

رشته شیمی...

رده بندی بازوپایان

رده بندی بازوپایان...

رب گوجه فرنگی 14ص

رب گوجه فرنگی...

راهکارهای جدید در پیشگیری و درمان کوکسیدیوز

راهکارهای جدید در پیشگیری...

راهنمایی و توصیه های کاربردی جهت آغاز فعالیت پرورش شترمرغ دامپروری

راهنمایی و توصیه های کاربردی جهت...

راهنمای نگارش پروپوزال

راهنمای نگارش پروپوزال...

نحوه استفاده از نرم افزار پرکاربرد اکسلExcel

نحوه استفاده از نرم افزار...

راهنمای نگارش پروپوزال 2

راهنمای نگارش پروپوزال 2...

راه های تقویت اعتماد به نفس 12ص

راه های تقویت اعتماد به نفس...

رابطه قصد و رضا در اعمال حقوقى با تاکید بر دیدگاه امام خمینى 35

رابطه قصد و رضا در...

گزارش کار‌آموزی کارگاه ریخته گری 34 ص
گزارش کارگاه شرکت زیمنس قسمت روتور 65 ص
گزارش کارورزی شرکت هانی چاپ قم مهندسی شیمی گاز 120 ص
گزارش کارورزی در محل احداث پارک ناز 14 ص
گزارش کاراموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS ایمنی درانتقال 51 ص
طلا
شیر
ساخت و تولید Manufacturing & pro 13 ص
طلاق
لیست کارآفرینی word
بودجه ریزی عملیاتی
با بهرام شیردل 41 ص

کلمات کلیدی :یادگیری محسوب نمیzwnj میzwnj کنند میzwnj شود یادگیری محسوب وچرخه واری نقش یادگیری میzwnj آید یادگیری میzwnj غییرات القوه نمیzwnj وانایی وراثت یدگاه وچرخه پایداری
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی