hbargo

  • ۰
  • ۰

تحقیق درمورد اعجاز تشریعی در قرآن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

اعجاز تشریعی در قرآن

برگرفته از کتاب قرآن و اعجاز تشریعی

زمانی که غربیها به خود می بالند که تمدنشان چنان تمدنی است که برای اولین بار در طول تاریخ بشری حقوق انسانها را به طور رسمی در همه دولتهای مختلف اعلان نموده است و افتخار می کند که آنها برای اولین بار در تاریخ قرن بیستم اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب نموده اند و آن را به عنوان نمونه عالی در به رسمیت شناختن حقوق انسان محسوب می دارند، فراموش کرده و یا خود را به فراموشی زده اند در اینکه قرآن کریم این حقوق را چهاره قرن قبل به اسم مبدأ واحد بشریت به رسمیت شناخته و تثبیت نموده است، چنانکه می فرماید: (یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ) (الحجرات:13) (ای مردم ما شما انسانها را از زن و مردی خلق کردیم و شما را در قالب گروهها و شعبه ها قرار دادیم تا همدیگر را باز شناسید به راستی که گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست. به حقیقت که الله تعالی بسیار دانا و آگاه است.) این آیه خطاب به همه مردم است که علی رغم اختلاف در رنگ،پوست،نژاد و دین، از زن و مرد آفریده شده اند و در ولادت و اصالت مساویند و قرآن با این اصل وحدت جنس بشری را ثابت گردانید واینکه هیچ فردی بردیگری جز به تقوی برتری ندارد.

قرآن کریم شامل مبادی عالی بسیاری است که برعظمت و اصالت آن دلالت می کند که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

آزادی در نظر و عقیده: " لا إکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی " [بقرة:255] (در دین اجباری نیست، هدایت از گمراهی به خوبی آشکار شده است.) و در جایی دیگر می فرماید:" قل یا أیها الکافرون لا أعبد ما تعبدون ، و لا أنتم عابدون ما أعبد ، و لا أنا عابد ما عبدتم ، ولا أنتم عابدون ما أعبد لکم دینکم و لی دین "[سورة الکافرون](بگو ای کافران: من آنچه را که شما می پرستید، نمی پرستم. و شما نیز معبود به حق مرا عبادت نمی کنید. ومن به آن صورت که شما عبادت می کنید، عبادت نمی کنم و شما نیز به مانند من عبادت نمی نمایید، دین شما برای خودتان و دین من نیز برای خودم.)

عدالت در معاملات:می فرماید:" یا أیها الذین آمنوا أوفوا بالعقود"[مائدة:1](ای کسانی که ایمان آورده اید: هرگاه با کسی پیمان بستید به آن وفا نمایید.) و در جای دیگر می فرماید:" و أوفوا بعهد الله إذا عاهدتم و لا تنقضوا الأیمان بعد توکیدها"[نحل:91](هنگامی که با الله عهد بستید به آن وفا کنید و بعد از آنکه عهد و پیمان را محکم نمودید آن را نقض نکنید.) و همچنین می فرماید:(الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ) [البقرة:275](کسانیکه ربا می خورند برنمی خیزند مگر مانند برخواستن کسی که شیطان بر اثر تماس او را آشفته کرده است. این بدان سبب است که آنان گفتند: داد و ستد مانند ربا است. حال آنکه خداوند داد و ستد را حلال و ربا را حرام گردانیده است.) ودرجایی دیگر می فرماید:(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمّىً فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً ...ٌ) [البقرة:282](ای کسانیکه ایمان آورده اید هرگاه به قرضی تا سررسید معین با یکدیگر معامله نمودید آن را بنویسید. باید نویسنده ای بر اساس عدالت میان شما بنویسد و هیچ نویسنده ای نباید از نوشتن خودداری کند؛ همانگونه که خداوند او را آموزش داده است. و کسی که بدهکار است باید املاء کند و او بنوسد. واز خداوند که پروردگار اوست بترسد وازآن چیزی نکاهد....)

قوانین مربوط به احوال شخصی: مجموعه ای از اصول عادلانه ای است که بر اساس احوال شخصی انسان در خانواده پایه گذاری شده است، اسلام برای آن نظام کاملی را بطور مفصل که شامل مسائل ازدواج، طلاق، بارداری، عده، شیردادن و شیرخوارگی، نفقه، میراث و حقوق فرزندان و اقوام می باشد، قرار داده است. ودر احکام کلی آن چنان وسعتی وجود دارد که مجتهد می تواند از آن قابلیت استفاده کند و احکامی را متناسب با زمانها و مکانهای متغیر استنباط نماید.

قانون جنائی: به حق بزرگترین دلیل بر عظمت و بزرگی قرآن، تشریع برای پیشگیری از جرم و جنایت می باشد. سختگیری های تصویب شده در قوانین اسلامی چنان با ظرافت طرح ریزی شده که همه جوانب عدالت و حکمت و رحمت را شامل است. به گونه ای که در ضمن منع کردن از انواع تجاوزها، امنیت و آسایش را برای بندگان خداوند به ارمغان می آورد.

پایه های شریعت اسلامی

هر قانونگذاری و تشریعی لازم است بر اساس پایه ها و اصولی بنا گردد که از آن برای بقا و دوامش در بین مردم کمک گیرد تا به عدالتش راضی و از حکمتش مطمئن باشند و در زندگی مصالح فرد و مجتمع را تأمین نماید. به لطف الله شریعت اسلامی دارای پایه ها و اصول ثابتی است و از چنان ویژگیی برخوردار می باشد که مردم با اطمینان و اعتماد تمام آن را پذیرفته و در مقابلش تسلیمند، چون قوانینش با فطرت سالم هماهنگ می باشد که آن همان ویژگی است الله تعالی انسان را بر اساس آن خلق نموده است که غیر قابل تبدیل و تغییر می باشد. و همچنانکه همه شواهد بر آن گواه است، عقلهای سالم را مخاطب خویش قرار می دهد، به کار و کوشش تشویق می کند، به جهاد در راه الله دعوت می نماید، و منادی ایثار، آزادی، مساوات، احسان و نیکوکاری می باشد.

از جمله اصولی که شریعت اسلام بر آن مبتنی است می توان به این موارد اشاره نمود:

شریعتی است که مردم را زیادتر از حد توان تکلیف نمی کند و آن را آسان می گیرد. چون تکالیف اسلام جملگی در حد توان انسان و فاقد چنان مشقتی است که انسان نتواند آن را انجام دهد. خداوند در وصف آن می فرماید: " ما جعل الله علیکم فی الدین من حرج "(خداوند در دین بر شما سختی قرار نداده است.) و می فرماید:" لا یکلف الله نفساً إلا وسعها "(خداوند هیچ کس را جز به قدر توانش تکلیف نمی کند.)

قوانین اسلام برای تمام مردم آمده و به حالات فردی، جزئی و شخصی توجه نشده است.

در هنگام ضرورت برای مردم رخصتهایی قرار داده است تا قوانین آن موجب مشقت نگردد. مثلاً در اسلام روزه ماه رمضان واجب است اما برای مسافر و مریض رخصت است.

کمی تکالیف: و آنچه مربوط به آن است در ارکان پنجگانه خلاصه شده است. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: "إن الله فرض فرائض فلا تضیعوها وحد حدوداً فلا تعتدوها، و حرم أشیاء فلا تنتهکوها، و سکت عن أشیاء رحمة بکم فلا تبحثوا عنها "[رواه الدارقطنی]«خداوند واجباتی را بر شما قرار داده، با ترک کردن و سستی در انجامش آن را ضایع نکنید و حدودی را مقرر فرموده از آن تجاوز نکنید؛ چیزهایی را حرام کرده است به آن نزدیک مشوید و استفاده نکنید و در مورد چیزهایی به قصد رحمتش بر شما سکوت کرده است در مورد آن بحث نکنید.»









سایر محصولات :
تحقیق درمورد اعجاز تشریعی در قرآن

تحقیق درمورد اعجاز...

پاورپوینت تاثیر شوک های عرضه و تقاضا بر رشد بخش کشاورزی

پاورپوینت تاثیر شوک های عرضه...

تحقیق درباره فدک 34 ص

تحقیق درباره فدک 34 ص...

تحقیق درمورد. اعتیـاد

تحقیق درمورد. اعتیـاد...

تحقیق درباره فتنه 16 ص

تحقیق درباره فتنه...

تحقیق درمورد. اعتیاد و تاثیر داروها بر روی زنان باردار

تحقیق درمورد. اعتیاد و تاثیر...

پاورپوینت تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی

پاورپوینت تاریخ تفکر اجتماعی...

تحقیق درمورد. اعتدال و میانه روی

تحقیق درمورد. اعتدال و میانه روی...

تحقیق درباره غیبت 19 ص

تحقیق درباره غیبت 19 ص...

تحقیق درمورد. اطلاعات عمومی استرالیا

تحقیق درمورد. اطلاعات عمومی استرالیا...

پاورپوینت کارآزمایی بالینی

پاورپوینت کارآزمایی بالینی...

تحقیق درمورد. اطلاعات عمومی برای زوجین نازا

تحقیق درمورد. اطلاعات عمومی برای...

تحقیق درباره عظمت غدیر 25 ص

تحقیق درباره عظمت غدیر 25 ص...

تحقیق درمورد. اطلاعات در مورد تصمیم گیری برای مدیریت میانی

تحقیق درمورد. اطلاعات در مورد...

تحقیق درمورد. اطلاعات در مورد تصمیم گیری برای مدیریت میانی 13 ص

تحقیق درمورد. اطلاعات در مورد تصمیم گیری...

تحقیق درباره عصر محنه در تمدّن مسلمانان 19 ص

تحقیق درباره عصر محنه در تمدّن...

پاورپوینت تاریخچه پیوند اعضاء از مرگ مغزی در ایران 

پاورپوینت تاریخچه پیوند...

تحقیق درباره عرفان 87 ص

تحقیق درباره عرفان 87...

تحقیق درمورد. اصول کنترل کیفیت جامع دمینگ

تحقیق درمورد. اصول کنترل...

تحقیق درباره عدالت در نهج البلاغه 15 ص

تحقیق درباره عدالت در نهج البلاغه 15...

تحقیق درمورد. اصول کار ترانس فورماتور

تحقیق درمورد. اصول کار ترانس...

تحقیق درباره شورای نگهبان 10 ص

تحقیق درباره شورای نگهبان...

تحقیق درمورد. اصول مدیریت دولتی

تحقیق درمورد. اصول مدیریت...

تحقیق درمورد. اصول مدیریت

تحقیق درمورد. اصول مدیریت...

تحقیق درباره دروغ 25 ص

تحقیق درباره دروغ 25...

تحقیق درمورد. اصول مدیریت کیفیت

تحقیق درمورد. اصول مدیریت کیفیت...

تحقیق درمورد. اصول مدیریت کیفیت 22 ص

تحقیق درمورد. اصول مدیریت...

تحقیق درباره خیانت 27 ص

تحقیق درباره خیانت 27 ص...

تحقیق درمورد. اصول مدیریت دولتی 17 ص

تحقیق درمورد. اصول مدیریت دولتی...

تحقیق درباره حمزه سیدالشهدا 20 ص

تحقیق درباره حمزه سیدالشهدا 20 ص...

تحقیق درمورد. اصول مجلس شوراى اسلامى 12ص

تحقیق درمورد. اصول...

تحقیق درمورد. اصول کلی مدیریت در کلاس

تحقیق درمورد. اصول کلی مدیریت...

تحقیق درباره حکایت معراج پیامبر 20 ص

تحقیق درباره حکایت معراج پیامبر 20...

تحقیق درمورد. اصول طراحی از دیدگاه لبوو

تحقیق درمورد. اصول...

تحقیق درمورد. اصول دوچرخه سواری

تحقیق درمورد. اصول...

تحقیق درباره حقوق پدر و مادر و فرزند 33 ص

تحقیق درباره حقوق پدر و...

تحقیق درمورد. اصول حاکم بر اسناد تجاری

تحقیق درمورد. اصول حاکم...

تحقیق درباره حقوق زن در اسلام 23 ص

تحقیق درباره حقوق زن در...

تحقیق درمورد. اصول تربیت از دیدگاه اسلام

تحقیق درمورد. اصول تربیت...

تحقیق درباره حقوق اقلیتها در اسلام 19 ص

تحقیق درباره حقوق...

تحقیق درمورد. اصول بیمه گری

تحقیق درمورد. اصول بیمه...

تحقیق در مورد یغما نیشابوری 10ص

تحقیق در مورد یغما نیشابوری 10ص...

تحقیق درباره حضرت خدیجه 50 ص

تحقیق درباره حضرت خدیجه 50...

تحقیق درمورد. اصول برنامه ریزی و ساخت مجتمع های فرهنگی

تحقیق درمورد. اصول...

تحقیق در مورد یادگیری الکترونیکی 32 ص

تحقیق در مورد یادگیری الکترونیکی...

تحقیق درمورد. اصول بازاریابی تلفنی

تحقیق درمورد. اصول...

تحقیق در مورد یادگیری 14ص

تحقیق در مورد یادگیری...

تحقیق درباره حضرت آدم 13 ص

تحقیق درباره حضرت آدم...

تحقیق درمورد. اصلاح سیستم ها و روش ها

تحقیق درمورد. اصلاح سیستم ها و روش...

تحقیق درمورد. اصطلاحات تخصصی اتومبیل

تحقیق درمورد. اصطلاحات تخصصی اتومبیل...

تحقیق درمورد پرلیت
تحقیق درمورد بیماری ام اس
تحقیق درمورد انبار داری
تحقیقی درمورد: استان اردبیل
تحقیق درباره. زبان فارسی
مقاله . زمین شناسی زاگرس
مقاله . عوامل موثر در کیفیت بهداشتی شیر از مرحله تولید تا مصرف
مقاله . برنامه ریزی تحصیلی
تحقیق. فعالیت ها و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در مدارس
تحقیق درمورد پپسی کولا
تحقیق درمورد پرلیت
تحقیق درمورد پرلیت منبسط, پرلیت
تحقیق درمورد پرخاشگری
تحقیق درمورد پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن)

کلمات کلیدی :درمورد اعجاز شریعی حقیق درمورد اعجاز قرار داده عباد نمی آورده اید ایمان آورده اید هرگاه اسلام برای نمی کند کلیف نمی فرماید خداوند اسلام انسان قوانین نموده نکنید
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی