hbargo

  • ۰
  • ۰

تحقیق قاعده نفی سبیل

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

قاعده نفی سبیل

از قواعد فقهی که اصحاب به آن عمل کردند و آن را در ابواب مختلف فقه بر مواردزیادی از جمله عبادات و معاملات و احکام تطبیق داده اند، همین قاعده معروف و مشهور یعنی‌نفی سبیل کفار بر مسلمین است.

و شیخ اعظم ما در صحیح نبودن بیع برده مسلمان بر کافر به همین قاعده تمسک کرده است.

در این قاعده از چند جهت بحث است:

جهت اول: مستند قاعده:

و مستند قاعده چند امر است اول: این گفته خدا در آیه 141سوره نساء: « لَن یَجعَلَ اللّهُ لَلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلاً». و از معنی‌آیه ظاهر است که خدای‌تبارک و تعالی در عالم تشریع حکمی‌را قرار نداده که آن حکم موجب راه یافتن و تسلط یافتن کفار بر مؤمنین شود. و تشریع جواز فروش برده مسلمان به کافر و نفوذ و صحت این بیع موجب تسلط یافتن کافر بر مسلمان است و با این آیه نفی‌شده است اجاره کردن و عاریه دادن برده مسلمان به کافر هم همین حکم را دارد. إن شاء ا... تطبیق این قاعده را بر موارد آن به صورت مفصل ذکر خواهیم کرد.

شکی نیست که ظاهر آیه شریفه اگردر مقام تشریع باشد همان است که ذکر کردیم و مراد از جعلی که در آیه نفی شده است جعل تشریعی‌است نه تکوینی پس قاعده بر ادله متکلفه(تکلیف آور) برای بیان احکام واقعی می باشد.

مثلا مفاد ادله اولیه ولایت هر پدر و جد پدری بر فرزندان صغیر است چه دختر باشند چه پسر و مفاد این آیه بنا بر معنای مذکور نفی ولایت است وقتی که پدر یا جد پدری‌کافر باشندو دختر یا پسر مسلمان باشد. و همچنین در دیگر موارد تطبیق آیه؛ پس این قاعده حکومت واقعی دارد بر ادله اولیه و روند آن در این مسئله همانند روند حدیث:« لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ فِی الإِسلامِ» و این گفته خدا:« ما جَعَلَ عَلَیکُم فّی الدّینِ مِن حَرَجٍ»، می باشد.

اینو داشته باش حالا: ممکن است با توجه به قرینه این گفته خدا قبل این آیه :«‌ فَاللّهُ یَحکُمُ بَینَکُم یَومَ القیامَةِ» گفته شود که مراد از سبیل حجت در روز قیامت است یعنی برای کفار علیه مؤمنین در روز قیامت حجت و دلیسلی‌نیست بلکه در آن روز برای مؤمنین علیه کفار دلیل و حجت است.

و آنچه که طبری در تفسیرش روایت کرده این معنی را تأیید می کند از ابن رکیع با سندهایش از امام علی‌(ع) روایت شده که مردی به ایشان عرض کرد: ای امیر مؤمنان آیا سخن خدا را دیده ای که : خدا هرگز برای‌کفار علیه مؤمنین راهی قرار نداده است؟ درحالیکه آنها با ما جنگ می‌کنند و پیروز می‌شوند و ما را می کشند؟علی(ع) به او فرمود: سپس فرمود: خدا بین شما در روز قیامت حکم می کند و خدا هرگز برای کفار علیه مؤمنین راهی قرار نداده است.

همچنین دیگران هم از امیر مؤمنین مثل آن را روایت کرده اند.

همچنین از عطاء خراسانی از ابن عباس در تفسیر این آیه روایت شده که گفت: آن روز قیامت است و سبیل در این موضع حجت می باشد و از سدی هم روایت شده که سبیل، حجت است.

اما تو می دانی که تفسیر امام(ع) به بعضی از مصادیق که متفاهم عرفی از لفظ است، با عموم مراد از آیه منافاتی ندارد و این تفسیر خارج شدن از ظاهر لفظ را اقتضا نمی کند بلکه ظهور لفظ بر حجیت خود باقی است و ظاهر لفظ اخذ می‌شود(یعنی به ظاهر لفظ توجه و عمل می کنیم نه موارد و مصادیق جزئی)و ظاهر عبارت است از نفی غلبه کافر بر مؤمن، مساوی است که این غلبه به وسیله حجت در روز قیامت باشد یا در دنیا نسبت به عالم تشریع باشد.

بله، تفسیر امام علی‌(ع) که فرمودند سبیل، همان حجت در روز قیامت است، مراد از نفی سبیل، نفی‌قهر و غلبه و تسلط خارجی‌و تکوینی نیست. این غلبه از عموم آیه نفی سبیل خارج است(یعنی از اول آیه نخواسته که این نوع غلبه را نفی کند)و خارج بودن این نوع غلبه از عموم آیه امر واضح و روشنی است که در خارج هم محسوس می باشد. خداوند در قضیه شکست مسلمین در جنگ احد می فرماید:« اگر به شما آسیبی رسید به دشمن هم آسیب رسید و این روزگار را به اختلاف بین مردم می‌گردانیم».

حاصل اینکه: امام در صدد بیان این مطلب بودند که این عموم عقلی نیست تا قابل تخصیص باشد و غلبه خارجی از عموم آیه خارج می باشد. سپس ایشان بعضی از مصادیق مورد نظر را که به فهم مردم نزدیک بوده بیان فرمودند یعنی غلبه به وسیله برهان و حجت و دلیل در روز قیامت.

همه اینها در جایی است که مراد از سبیل نفی‌شده، غلبه باشد. اما بنا بر آنچه که گفتیم مراد از سبیل حکم شرعی است و غلبه در عالم تشریع مورد نظر است پس اشکالی نیست که نیاز به جواب داشته باشد.

و تفسیر امام از سبیل به حجت در روز قیامت با آنچه ما گفتیم منافاتی ندارد زیرا فرموده امام، تفسیر است نه ظاهر کلام و قرآن هم هفتاد بطن دارد.

علاوه بر آن همه این امورـ یعنی‌غلبه در عالم تشریع احکام و غلبه با حجت و برهان در روز قیامت و غلبه تکوینی خارجی‌همه ـ حقیقتاً از مصادیق مفهوم غلبه و سبیل و به حمل شایع است هرچند ظاهر همان طور که گفتیم مراد از جعل نفی شده جعل تشریعی است نه تکوینی.

دوم: این گفته پیامبر(ص) : اسلام برتر است و بر آن برتری‌نمی‌یابند و کفار به منزله مردگان هستند و به ارث هم نمی‌گذارند.

و خبر معروف و مشهور است و در کتاب فقیه در جلد4در اب میراث اهل ملل از پیامبر(ص) ذکر شده پس عمده کلام در دلالت آن است وگرنه از جهت سند موثوق الصدور از طرف پیامبر(ص) می باشد به خاطر شهرت آن بین فقها و عمل کردن ایشان به این حدیث.

از این حدیث شریف با قرینه ظاهر حال ظاهر است که در مقام تشریع می باشد و اینکه اسلام موجب علو و برتری‌مسلمان بر غیر خود در مقام تشریع احکام اسلامی و نسبت به آن احکام می باشد.

و به عبارت دیگر: ممکن نیست که حکم اسلامی و تشریع آن سبب و موجب برتری کافر بر مسلمان شود. در این حدیث شریف دو جمله است یکی موجبه و دیگری سالبه. و مفاد جمله موجبه اول این است که احکام جعل شده در اسلام آنجا که به امور بین مسلمین و کفار برمی گردد،برتری‌جانب مسلمین برکفار رعایت شده ومفادجمله سالبه عدم برتری کافربر مسلمین در این احکام می باشد.

و از آنچه گفتیم جواب ظاهر می شود که برتری‌اسلام ربطی به برتری‌مسلمین ندارد چون معنی برتری‌ایلام زیاد شدن شوکت آن و گسترش آن در اطراف زمین است زیرا بنا بر آنچه گفتیم ــ گفتیم معنی جمله موجبه اول یعنی: اسلام برتر است؛ این است که احکام اسلام موجب برتری مسلمان بر کافر می‌شود در اموری که بین آنها واقع می‌شود از جمله معاملات و ولایات و معاهدات و ازدواج ها و موجب برتری‌کافر بر مسلمام نمی شود پس در اسلام حکمی نیست که موجب برتری‌کافر بر مسلمان شود ــ مجالی‌باقی نمی‌ماند و و کلام برای‌آن واقع می‌شود و برتری‌اسلام عبارت اخرای برتری‌مسلمانان است.

و حاصل کلام اینکه پس از فراغت از اینکه پیامبر(ص) در مقام تشریع بودند نه در مقام خبر دادن از امر خارجی ــ و آن این است که اسلام دارای علو و برتری و شرف است زیرا موجب نجات و سعادت دنیا و آخرت است ــ شکی‌نیست که ظاهر این کلام این است که اسلام و این دین واین شرع متدینین را بر غیر آنها برتری می دهد و موجب برتری کفار بر متدینین به وسیله این دین نمی شود.

سوم: اجماع محصل قطعی است که حکمی در اسلام قرار داده نشده که موجب تسلط کافر بر مسلمان شود بلکه در همه احکام قرار داده شده در اسلام برتری مسلمین بر دیگران رعایت شده مانند مسئله عدم جواز ازدواج زن مسلمان با مرد کافر و عدم جواز فروش برده مسلمان به کافر و عدم صحت والی یا ولی قرار دادن کافر بر مسلمان و ... .

اما تو می دانی که اتفاق نظر بر این امر ــ یعنی موجب نبودن احکام شرعی‌برای برتری‌کفار بر مسلمین ــ هرچند فی‌الجمله پذیرفته شده و مسلم است اما اینکه از جمله اجماع مصطلح بودن آن ــ اجماع نزد اصولیون که حجیت آن را ثابت کردیم ــ در نهایت اشکال است بلکه معدوم العدم است زیرا ظاهر این است که متفقین ( کسانی‌که اتفاق نظر بر نفی سبیل کرده اند) برهمان ادله مذکور اعتماد کرده اند.

و ما در اصول تحقیق کردیم که مثل این اجماع موجب حدس قطعی به رأی معصوم نمی شود و این اتفاق مسبب از رأی و رضایت معصوم نیست تا اینکه از وجود این مسبب، وجود سبب آن کشف شود بلکه این اتفاق نظر از همان ادله مذکور مسبب شده است( یعنی این ادله سبب این اتفاق نظر است نه کشف رأی معصوم) پس چاره ای‌نیست از این که فقیه به خود این ادله مراجعه کند و ببیند آیا بر این قاعده دلالت می کنند یا نه؟

چهارم: مناسبت بین حکم و موضوع، به این معنی که شرف و عزت اسلام مقتضی است بلکه علت تامه است برای‌اینکه در احکام و شرایع آن، چیزی‌را که موجب ذلت و خواری مسلمان جعل نشود. و خداوند در قرآن کریم می فرماید: عزت فقط برای خدا و رسول خدا و مؤمنین است اما منافقین نمی دانند. بنا بر این چگونه ممکن است خداوند حکمی را جعل و تشریع کند که سبب برتری کفار بر مسلمین شود و مسلمان را بر امتثال این حکم ملزم نماید؟و کفار عزیز و بزرگوار و مسلمین ذلیل و خوار باشند؟ در حالیکه خداوند در آیه شریفه ای که ذکرش گذشت عزت را منحصر به خود و رسولش و مؤمنین کرده است.

و انصاف این است که فقیه پس از تأمل در آنچه ذکر کردیم قطع و یقین پیدا می کند به اینکه امکان ندارد حکمی جعل و تشریع شود که سبب خواری‌مسلمان نسبت به کفار شود که احترامی ندارند و مانند چهار پایان بلکه گمراه تر هستند. و این کلام از باب استخراج حکم شرعی با ظن و تخمین نمی باشد که مشمول ادله نهی از عمل به ظن و گفته بدون علم









سایر محصولات :
تحقیق قاعده نفی سبیل

تحقیق قاعده نفی سبیل ...

تحقیق علل ناپایداری احزاب سیاسی در ایران پس از انقلاب 10 ص

تحقیق علل ناپایداری احزاب سیاسی...

پاورپوینت درس 2 تاریخ ایران و جهان دهم انسانی تاریخ زمان و مکان

پاورپوینت درس 2...

تحقیق طلاق و احکام آن

تحقیق طلاق و احکام آن...

تحقیق طلاق از منظر دین و حقوق زن در خانواده 11 ص

تحقیق طلاق از منظر دین و...

دانلود پاورپوینت اهمیت ورزش _ 38 اسلاید

دانلود پاورپوینت اهمیت ورزش _ 38...

تحقیق صفویه

تحقیق صفویه...

تحقیق سفته

تحقیق سفته...

تحقیق سرقت

تحقیق سرقت...

تحقیق سببهای تشدید مجازات

تحقیق سببهای تشدید مجازات...

تحقیق دیه اعضای مختلف بدن

تحقیق دیه اعضای مختلف بدن...

تحقیق تعادل و تراجیح

تحقیق تعادل و...

دانلود پاورپوینت دارو درمانی _ 17 اسلاید

دانلود پاورپوینت دارو درمانی _ 17...

دانلود کتاب موتورهای کوچک برای تجهیزات موتوری فضای خارجی چمن‌زن، برف روب و ... با عنوان لاتین Small engines and outdoor power equi

دانلود کتاب موتورهای کوچک برای تجهیزات موتوری...

فایل اتوکد آبجکت جزئیات ساز گیتار

فایل اتوکد آبجکت جزئیات...

تحقیق پروژه سکته قلبی

تحقیق پروژه سکته قلبی...

تحقیق پروژه راه سازی

تحقیق پروژه راه...

تحقیق پروژة SSADM

تحقیق پروژة SSADM...

تحقیق فوتبال

تحقیق فوتبال...

تحقیق فنون تجزیه و تحلیل سیستمها

تحقیق فنون تجزیه و تحلیل...

تحقیق فناوری نانو

تحقیق فناوری نانو...

تحقیق فناوری نانو نانو تکنولوژی چیست ؟

تحقیق فناوری نانو نانو...

تحقیق فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش

تحقیق فناوری اطلاعات در...

تحقیق فلسفه پوشش د راسلام

تحقیق فلسفه پوشش د راسلام...

تحقیق فلسفه هنر از دیدگاه اسلام

تحقیق فلسفه هنر...

تحقیق فلسفه نماز جماعت

تحقیق فلسفه نماز جماعت...

تحقیق فقر و جدایی‌ نژادی‌ در مراکز شهری‌

تحقیق فقر و جدایی‌...

تحقیق فعال‌سازی چشم سوم

تحقیق فعال‌سازی چشم سوم...

تحقیق فرسایش و راههای مقابله با آن

تحقیق فرسایش و راههای مقابله...

تحقیق فردوسی

تحقیق فردوسی...

تحقیق فرار مالیاتی

تحقیق فرار مالیاتی...

تحقیق فرار از خانه

تحقیق فرار از...

تحقیق ریشه‌های فقر و فساد

تحقیق ریشه‌های فقر و فساد...

پاورپوینت درس 1 ایران و جهان باستان دهم انسانی تاریخ و تاریخ نگاری

پاورپوینت درس 1 ایران و جهان باستان...

دانلود کتاب استانداردهای گرافیک معماری با عنوان لاتین Architectural Graphic Standards

دانلود کتاب استانداردهای گرافیک معماری...

تحقیق پروژه سیستم حقوق و دستمزد کارمندان

تحقیق پروژه سیستم حقوق...

تحقیق پروژه راه آهن ارزیابی مزایای قطارهای تیلتینگ

تحقیق پروژه راه آهن ارزیابی مزایای قطارهای...

تحقیق پرورش کرامت نفس

تحقیق پرورش کرامت نفس...

تحقیق پرورش مهارتهای سرپرستی

تحقیق پرورش مهارتهای سرپرستی...

تحقیق پروتئین

تحقیق پروتئین...

تحقیق وحی و تکامل

تحقیق وحی و تکامل...

تحقیق فناوری آموزشی در کلاس

تحقیق فناوری آموزشی در کلاس...

تحقیق فناوری اطلاعات

تحقیق فناوری اطلاعات...

تحقیق فلسفه نظری تاریخ

تحقیق فلسفه نظری تاریخ...

تحقیق فلسفه قیام عاشورا

تحقیق فلسفه قیام عاشورا...

تحقیق فلسفه فارابی

تحقیق فلسفه فارابی...

تحقیق فلسفه عاشورای حسینی

تحقیق فلسفه عاشورای حسینی...

تحقیق فلسفه حجاب

تحقیق فلسفه حجاب...

تحقیق فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز

تحقیق فلسفه تعلیم و تربیت...

تحقیق فلسفه اخلاق

تحقیق فلسفه اخلاق...

تحقیق کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیرتکاملی آنها
مقاله استفاده از ویتامین A همراه با واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری کوکسیدیوز در پرندگان
تحقیق نقش دولت در اقتصاد چین
تحقیق رقابت در بازار کار(جذب منابع مالی و فروش کالا)
تحقیق خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی
دانلود مقاله زندگینامه عطار نیشابوری
تحقیق درباره رنزو پیانو
تحقیق درباره مرغداری
مقاله درباره عایق های رطوبتی
مقاله فناوری ساخت دیوارهای دو جداره
مقاله درباره سالمند کیست
مقاله حمله نظامی آمریکا به طبس

کلمات کلیدی :کفار علیه مؤمنین راهی قرار نداده این حدیث شریف موجب برریzwnj کافر مؤمنین راهی قرار علیه مؤمنین راهی فروش برده مسلمان برای کفار علیه جواز فروش برده روز قیام این گفه عالم شریع میzwnj شود این آیه این قاعده مقام شریع افاق نظر مسلمان اسلام قاعده احکام برریzwnj مسلمین اینکه مؤمنین میzwnj laquo
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی